Tekstgrootte
BLICK Expertise heeft een eigen schoolpsycholoog in dienst. De schoolpsycholoog is een expert binnen het onderwijs op het gebied van normale en problematische ontwikkeling, leren, gedrag en mentale gezondheid.
De werkzaamheden van de schoolpsycholoog strekken zich uit over de volle breedte van diagnostiek en begeleiding bij individuele leer- en ontwikkelingsproblematiek tot en met het (mede) opzetten van (boven)schools beleid. Samenwerking met intern begeleiders, schoolleiders, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen is daarbij een vanzelfsprekendheid.
Voor BLICK Expertise verricht de schoolpsycholoog werkzaamheden op het gebied van signaleren, analyseren, adviseren, interveniëren en evalueren. Hiertoe wordt beschikbare informatie geïntegreerd met recente (wetenschappelijke) inzichten. De schoolpsycholoog kan een rol spelen bij het initiëren en implementeren van ondersteuningsactiviteiten binnen de school en een inspirerende bijdrage leveren aan beleidsontwikkeling in het onderwijs.
De schoolpsycholoog is sparring partner van leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders en tevens de schakel tussen onderwijsinstellingen en instellingen voor jeugdhulp.
Het tarief voor de schoolpsycholoog van BLICK Expertise bedraagt € 95,- per uur.
Voor een consultatie, een arrangement op maat of een uitgewerkte offerte: gelieve contact op te nemen met Nathalie van Beek via nathalie.vanbeek@blickoponderwijs.nl.
De leerling
BLICK Expertise kan op het niveau van de leerling handelingsgerichte diagnostiek en begeleiding bieden, bijvoorbeeld bij leerproblematiek of sociaal en emotionele problematiek. Handelings-gerichte diagnostiek wordt vormgegeven door o.a. het gebruik van meetinstrumenten (denk aan: intelligentietesten of dyslexie-/dyscalculieonderzoek), het doen van observaties en het voeren van kindgesprekken. Waar nodig biedt de schoolpsycholoog kortdurende begeleiding (denk aan: psycho-educatie). Het betrekken van leerlingen tijdens diagnostiek en begeleiding vergroot onder andere de motivatie om zich in te zetten voor hun persoonlijke leerdoelen. Dit betekent dat er, waar mogelijk, ingezet wordt op het betrekken van de leerling bij diens eigen ontwikkeling.
Ieder kind kan leren, enkel niet op hetzelfde moment of op dezelfde manier. - George Evans
De leerkracht
Vanuit BLICK Expertise kan op het niveau van de leerkracht kennisoverdracht en begeleiding/ coaching ingezet worden. De leerkracht maakt het verschil en is verantwoordelijk voor een groot deel van de invloed op het leren. Bij begeleiding of coaching krijgt de leerkracht de rol van mede-onderzoeker. Observaties worden samen voor- en nabesproken aan de hand van het ABC-schema en/of video-feedback. De schoolpsycholoog versterkt het inzicht van de leerkracht in de impact van het eigen handelen op doelgedrag. Er wordt gebruik gemaakt van concreet doorvragen: wat hoor ik je zeggen? wat zie ik je doen? wat merkt de leerling hiervan?. Een observatie inzetten is een middel om de leerkracht inzicht te geven in zijn bijdrage aan het leren, gedrag en welbevinden van de leerling. Focus op kindkenmerken geeft weinig handvatten om een betere leerkracht voor het kind te worden. Je eigen kwaliteiten als leerkracht kennen en die bewust in kunnen zetten werkt. Coaching door BLICK Expertise vindt enkel plaats wanneer de leerkracht een eigen hulpvraag heeft.
Een advies kun je naast je neerleggen, een inzicht neemt niemand van je af.
De groep/klas
Door BLICK Expertise kan op het niveau van de groep/klas ingezet worden op groepsvorming en groepsdynamiek. De schoolpsycholoog kan zitting nemen in een commissie van begeleiding of groepsbespreking. Het stellen van verdiepende vragen en het bieden van nieuwe inzichten kan de school verder brengen bij het verbeteren van het groepsproces.
De klas is geen voorbereiding op het leven, ze is het leven zelf. - John Dewey
De school
Op het niveau van de school kan BLICK Expertise aandacht besteden aan verschillende facetten van het onderwijs: pedagogische en/of didactische aanpak, ondersteuningsstructuur, onderwijs-innovatie, protocollen, schoolcultuur, professionalisering, crisisinterventie en onderwijsbeleid. De schoolpsycholoog kan ondersteuning bieden binnen deze thema’s in de vorm van:
- het deelnemen aan/voorzitten van een CVB, leerlingbespreking, ondersteuningsteam of SOT/ZAT
- kennisoverdracht aan het team (presentatie/workshop/studiedag)
- praktijkonderzoek uitvoeren, presenteren en plan van aanpak (mede) ontwerpen en uitvoeren
- intervisie leiden en/of uitzetten
- adviseren richting voortgezet onderwijs & intake nieuwe leerlingen
Vanuit de rol van scientist practitioner wordt een schakel gevormd tussen de wetenschap en de onderwijspraktijk. Het professionaliseren van de omgeving staat voorop. Door het delen van kennis beoogd BLICK Expertise scholen en teams te enthousiasmeren en daardoor de wil en durf te geven om verandering aan te gaan.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. - Pippi Langkous
De ouders/verzorgers
BLICK Expertise zet op het niveau van ouders in op educatief partnerschap. Om dit te realiseren zijn vier voorwaarden essentieel: authenticiteit, de pedagogische driehoek, bewustzijn van interne waarden en presentie. Een goede samenwerking tussen school en ouders is een voorwaarde voor het kind om tot ontwikkeling te komen. De schoolpsycholoog kan het voortouw nemen en de toon zetten in dialoog met de ouders.
Waarom moeilijk doen als het samen kan? - Loesje